Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement

Bülbül Aga — wierny sługa sułtanki Safiye. Po śmierci swojej pani wstąpił na służbę do Kosem

Etymologia

Bülbül w języku tureckim znaczy słowik. Haci Aga często drwi z Bülbüla mówiąc mu, że pewnego dnia zostanie zamknięty w klatce jak ptaszek.

Historia

Początki

Okoliczności przybycia Bulbula Agi do haremu nie są znane. Wiadomo, że był eunuchem i wiernym sługą sułtanki Safiye. Na pewno był już w haremie za czasów Murada III(bo w dniu, w którym Mehmed III zasiadł na tronie był już zaufanym sługą Safiye.

Czasy Mehmeda III

W dniu, w którym Mehmed III zasiadł na tronie, świeżo upieczony sułtan kazał zabić wszystkich swoich braci. Tego dnia Bulbul Aga na zlecenie sułtanki Safiye włożył do trumny księcia Yahyi(syna Safiye) ciało innego dziecka(które i tak było umierające), a samego księcia wywiózł ze Stambuły ryzykując życie. Tak uratował syna Safiye na jej rozkaz. Przez resztę czasów Mehmeda III Bulbul Aga wiernie służył Safiye.

Przybycie Kosem

Bulbul Aga nadal był wiernym sługą sułtanki Safiye za czasów, gdy do haremu przybyła Anastazja, późniejsza sułtanka Kosem. Gdy sułtan Ahmed zachorował na ospę pomógł Anastazji Mahpeyker wydostać się z pałacu do uzdrowicielki. Później po pewnym czasie wychwalał Kosem za jej czyny.

Wygnanie Safiye do Starego Pałacu

Gdy sułtanka Safiye została wygnana do Starego Pałacu, Kosem próbowała przeciągnąć Bulbula Agę na swoją stronę. Zaproponowała, że pomoże mu zostać w pałacu. Bulbul jednak się nie zgodził - nie miał on w zwyczaju zdradzać i nie zdradził sułtanki Safiye. Wyjechał z kobietą do Starego Pałacu. Niestety nie pozostał tam długo, albowiem sułtanka Handan wydała rozkaz, by Bulbul wrócił do haremu. W ten sposób chciała oddzielić Bulbula od Safiye.

Ujawnienie skarbca Safiye

Bulbul Aga i sułanka Safiye wykorzystali powrót Bulbula do Topkapi. Odtąd Safiye miała człowieka w Topkapi, któremu mogła zaufać. Gdy Kosem zorientowała się, że jej komnata jest na podsłuchu zwabiła Bulbula miejsca podłuchu i powiedziała, że wie, gdzie jest tajny skarbiec sułtanki Safiye(tak naprawdę nie wiedziała, grała tylko rolę aktorską). Bulbul szybko doniósł o tym Safiye, otrzymał od niej klucz i pojechał ratować skarbiec sułtanki. Nie wiedział, że w tym czasie był śledzony przez sułtankę Kosem. W ten sposób niechcący Bulbul ujawnił Kosem miejsce tajnego skarbca Safiye.

Próba przejęcia władzy

Zaraz po tym, jak Kosem odnalazła skarbiec Safiye Bulbul Aga pomógł sułtance przeprowadzić atak na pałac Topkapi w celu przejęcia władzy. Wraz z Safiye był przekonany, że sułtan Ahmed nie żyje(co było nieprawdą). Pomagał sułtance Safiye posadzić na tronie Mustafę. Gdy schwytano sułtankę Kosem, Safiye wydała na nią wyrok śmierci. W momencie duszenia Kosem, Bulbul wpadł do pomieszczenia. Wtedy powiedział Kosem, że zawsze będzie wierny sułtance Safiye, jednak ją uwolnił i w ten sposób uratował od śmierci.

Kara

Po powrocie sułtana Ahmeda Bulbul Aga wraz z Safiye trafił do lochu. Tam był przekonany, że czeka go egzekucja. Powiedział Safiye, że nie żałuje jednak tego co zrobił. Gdy sułtankę Safiye zesłano do więzienia w wieży Leandra Bulbul Aga trafił przed oblicze sułtana Ahmeda I. Jako, że w czasie ataku na Topkapi uratował ukochaną Ahmeda, Ahmed zdecydował, że jego los będzie zależał od Kosem. Kosem postanowiła darować Bulbulowi życie, otrzymał jednak karę w postaci tego, że został zwykłym Agą - stracił funkcję zarządcy. Był wówczas poniżany. W czasie odbywania kary Bulbul Aga dowiedział się, że Yahya(syn Safiye, którego w wiele lat wcześniej uratował) żyje pod imieniem Iskender. Gdy do haremu przybyła sułtanka Humasah(córka Safiye), początkowo Bulbul jej służył. Poprosił Humasah, by przekazała Safiye list, w którym wyjawił sułtance prawdę o o tym, że jej zaginiony syn żyje, ta jednak go wcześniej przeczytała i nie przekazała. Gdy Humasah zażądała od Bulbula wyjaśnień, ten jej wszystko wyjaśnił.

Uwolnienie Safiye

Po śmierci sułtanki Handan Humasah przejęła funkcję zarządczyni haremu. Zadecydowała, że Bulbul stanie się jej osobistym sługą, czym zakończyła jego karę. Odtąd Bulbul Aga powrócił do funkcji zarządcy. Razem z Humasah uknuł intrygę, by uwolnić Safiye z wieży Leandra. Na zlecenie Safiye Humasah i Bulbul przyczynili się do porwania Kosem, po czym Safiye zaproponowała Ahmedowi swoją pomoc w poszukiwaniach. Dzięki ,,pomocy Safiye" Kosem wróciła do Topkapi, a sułtan Ahmed uwolnił ją z wieży. W tum samym dniu Bulbul i Humasah wyznali Safiye prawdę o tym, że Iskender jest jej zaginionym synem.

Przeskok czasowy

Przez następne lata Bulbul Aga mieszkał w haremie. Sułtanka Humasah na krótko wyjechała, a później wróciła. Bulbul oficjalnie był sługą Humasah, ale tak naprawdę służył Safiye.

Sprawa Yasemin

Niebawem Humasah, Safiye i Bulbul Aga porwali i przyprowadzili do haremu siostrę sułtanki Kosem. Bulbul nazwał ją Yasemin, ponieważ ulubionym kwiatem Kosem był jaśmin.

Służba u Safiye po śmierci Ahmeda

Po śmierci Ahmeda Bulbul Aga pomagał Safiye posadzić na tronie jej syna, księcia Iskendera (który żył pod przykrywką własnej śmierci). Mimo to pomógł sułtance Kosem uratować jej książęta z rąk Halime. Za czasów Osmana II Bulbul Aga nadal służył Safiye. Po śmierci Iskendera, Safiye tuż przed swoją śmiercią(popełniła samobójstwo) wyzwoliła Bulbula.

Służba u Kosem

Po śmierci sułtanki Safiye Bulbul Aga zaczął służyć Kosem. Zdołał odnaleźć miejsce, w którym Halime ukryła książęta Kosem, by ją szantażować. W momencie, gdy chata została podpalona Bulbul uratował synów Kosem z pożaru, za co Kosem była mu wdzięczna. Bulbul Aga był przy sułtance Kosem podczas ceremoni, gdy na tronie osmańskim zasiadł sułtan Murad IV.

Dalsze losy

Dalsze losy Bulbula Agi pozostają nieznane. Nie został on już więcej pokazany w serialu, ani nawet nie wspomniano. Prawdopodobnie odjechał z haremu, zmarł ze starości lub coś przeskrobał, za co sułtanka Kosem kazała go stracić.

Advertisement