Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement

Sułtan Mehmed IV - ostatni znany sułtan z serialu ,,Wspaniałe stulecie" i "Wspaniałe Stulecie: Sułtanka Kosem". Syn Sułtana Ibrahima I oraz sułtanki Turhan Hatice. Jeden z wnuków Sułtanki Mahpeyker Kosem.

Historia

Czasy Ibrahima I

Sułtan Mehmed IV urodził się w czasie przeskoku czasowego pomiędzy 1640, a 1644 rokiem. Był najstarszym pełnoprawnym księciem (jego starszy bratem był książę Osman, nie został on ogłoszony jednak następcą tronu, ponieważ był z nieprawego łoża - jego matka, Zarife Hatun zaszła w ciążę z sułtanem Ibrahimem I jeszcze za czasów, kiedy Ibrahim był księciem za czasów Murada IV). Jego ojciec nie interesował się nim zbytnio. W 1644 roku w przypływie złości Ibrahim na Turhan Ibrahim wziął Mehmeda na ręce i nim rzucił.Chorym Mehmedem zaopiekowała się jego matka. Młody Mehmed za czasów swego ojca wraz z matką często odwiedzał swoją babcię - sułtankę Kosem.

W 1648 r. Mehmed stał się wybrankiem sułtanki Kosem na osmański tron. Kobieta postanowiła zdetronizować swego syna, Ibrahima i posadzić Mehmeda na tronie. Okazję do przejęcia władzy zauważyła tu Turhan. Plan młodej sułtanki się jednak nie powiódł, albowiem Kosem zamknęła Mehmeda w pomieszczeniu(zajmował się nim Haci Aga), by uzyskać zgodę Turhan na to, by właśnie ona jako babcia sułtana sprawowała władzę jako regentka.

Rządy Mehmeda IV

Po zdetronizowaniu sułtana Ibrahima I, sułtan Mehmed IV pod naciskiem ludu musiał wydać wyrok śmierci na swojego ojca. Przez następne 3 lata Mehmed nie sprawował faktycznych rządów, jako że był dzieckiem - zamiast niego rządziła jego babka, sułtanka Kosem. W 1651 roku pod namową matki sułtan zdecydował, że odbierze babci regencję i przekaże ją Turhan. Już chciał ogłosić to podczas posiedzenia Divanu, w tym momencie weszła jednak i przeszkodziła mu Kosem. Wielka Valide Sultan Kosem zauważyła, że Mehmed jest coraz bardziej podatny na wpływy swojej matki. Nie chcąc tracić władzy Wielka Valide postanowiła zabić swojego wnuka i posadzić na tronie innego wnuka - Sulejmana. W tym celu Kosem podała Mehmedowi zatrute mleko, została jednak zdradzona przez Lalezar dzięki której Turhan w ostatniej chwili uratowała syna. Kosem szybko spróbowała po raz kolejny zabić Mehmeda. Próba ta jej się jednak nie udała - Mehmed nie tylko nie zginął, ale i sama Kosem zginęła z rąk Turhan w obronie Mehmeda.

Dalsze losy

Dalsze losy sułtana Mehmeda IV pozostają nieznane (na podstawie samego serialu)

W historii

  • Mehmed IV bardzo cenił swoją matkę, Turhan Hatice i jako jedyny w historii sułtan uznał matkę za współwładczynię
  • jego niepowodzenia i klęski wojskowe doprowadziły do utraty tronu w 1687 r. i uwięzienia go w Edirne, gdzie spędził resztę życia.
  • urodził się 2 stycznia 1642 r. , a zmarł 6 stycznia 1693 r.
  • za jego czasów podpisano haniebny dla Polski traktat w Buczaczu(1672). Na jego mocy Polska stała się lennikiem tureckim0
  • wydał rozkaz śmierci wielkiego wezyra Kara Mustafy (Kemankesa w serialu, który nie mógł byc paszą w czasach Murada IV)
  • za jego czasów miała miejsce klęska pod Wiedniem dokonana przez Jana III Sobieskiego.
  • w 1687 roku został zdetronizowany, po nim Sułtanem został jego brat Sulejman II (syn Sułtanki Dilaşub)
  • z Sułtanką Emetullah Rabia Gulnus miał 11 dzieci: Sułtanów Mustafę II i Ahmeda III, Selima, Bayezida, Ibrahima, Sulejmana, Ummi, Gevher, Khadija, Ummatullah, Fatmę
Advertisement