Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement

Selim-0.png

Sułtan Selim II - ur. 28 maja 1524 roku w Stambule , zm. 12 grudnia 1574 rokuw Stambule. Książę w latach 1524-1566, a następnie 11. sułtan Imperium Osmańskiego w latach 1566-1574. Był synem Sulejmana Wspaniałego i Roksolany (Hurrem). Ojciec sułtana Murada III. Postać historyczna. Miał 50 lat. Rządził 8 lat.

Historia

Dzieciństwo

Syn Sulejmana i sułtanki Hurrem. Był czwartym dzieckiem Sułtana, a trzecim Sułtana i Roksolany. Urodził się w pałacu Topkapi w czasie uroczystości ślubnych Ibrahima Paszy i sułtanki Hatice. Miał liczne rodzeństwo: Księcia Mustafę (syna Mahidvran), Księcia Mehmeta, Sułtankę Mihrimah, Księcia Bayezida oraz Księcia Cihangira. Jego rola w serialu nie była zbytnio duża dopóki nie dorósł. 

Młody Selim

Młody książę

Jako młody książę Selim wyjeżdżał z ojcem na liczne wojny. Podczas jednej z nich zauważył swojego brata, Bayezida wśród janczarów. Szybko zaprowadził go do ojca, a ten wysłał Bayezida z powrotem do pałacu Topkapi. Podczas jednej z wypraw zwymiotował, gdy po raz pierwszy zobaczył egzekucję.

Konya

Po pewnym czasie książę Selim został wysłany przez swojego ojca, sułtana Sulejmana do prowincji. Trafił do Konyi. Tam jedną z jego faworyt stała się Dilsah Hatun.

Manisa i konflikt z Bayezidem

Selim wyrósł na najmniej zdolnego z synów Sulejmana. Większość czasu spędzał w towarzystwie kobiet przy winie. Po śmierci swojego brata, Mehmeda Sulejman wysłał Selima do Manisy - prowicji koronnej. Tam Selim zakochał się w jednej z niewolnic ze swojego haremu - Nurbanu. Nurbanu wywierała ogromny wpływ na Selima. Dzięki niej Selim odsunął Dilsah od swoich łask. W czasach swoich rządów w Manisie Selim również był alkoholikiem. Niebawem Nurbanu zaszła z nim w ciążę i urodziła mu syna, Murada(późniejszego sułtana Murada III). Gdy Sulejman przyjechał nadać imię Muradowi zastał widok upitego syna. Wściekł się wówczas. Tymczasem toczył się również zagorzały spór Selima z Bayezidem. Nurbanu chcąc otworzyć Selimowi oczy dolała mu trucizny do picia i ,,miała przeczucie", że coś jest nie tak, dlatego kazała służącej wypić truciznę. W tej wojnie bardzo sprytna była Nurbanu. Niebawem Selim i Nurbanu wysłali do Kutahyi Defne - dziewczynę, która miała zostać faworytą Bayezida i szpiegować dla niego.Selim nie chciał się jednak zgodzić, żeby Nurbanu kazała Defne otruć Bayezida. W zaistniałej sytuacji Nurbanu upiła Selima, a ten pijany wyraził zgodę, którą potem cofnął, było jednak już za późno. Po tej sytuacji Bayezid wyruszył do Manisy. Na szczęście w porę pojawiła się sułtanka Hurrem, która kazała braciom się pogodzić. Mimo to żadnego pokoju nie było. Bayezid postanowił rzucić wyzwanie Selimowi(dodał do prezentu sukience, żeby jakby Selim chciał uciekać,by włożył sukienkę). Selim przyjął to wyzwanie, stchórzył jedna znowu. Wziął wielu łuczników, którzy mieli ostrzelać Bayezida i jego ludzi. Bayezid jednak to przewidział i sam wziął łuczników, którzy zabili łuczników Selima. Wtedy Selim i Bayezid zaczęli walczyć. Selim przegrał, ale Bayezid go nie zabił.

Po śmierci matki

Po śmierci sułtanki Hurrem spór Bayezida i Selima zaognił się. Bracia zostali przeniesieni do innych prowincji. Selim musiał przenieść się z Manisy do Konyi. Tam rozegrała się bitwa między wojskami Selima i Bayezida. Po przegranej Bayezid schronił się na perskich ziemiach. Podczas drogi powrotnej Selim złapał Bayezida i zabił go wraz z jego dziećmi.

Dalsze losy

Po śmierci Bayezida Selim został odesłany do Kutahyi. Był jej namiestnikiem, aż do momentu śmierci ojca - do momentu, kiedy Selim zasiadł na tronie osmańskim.

Portret sułtana Selima II Pijaka

Historyczne rządy

Selim zasiadł na tronie mając 42 lata. Nie musiał dotrzymać zasady bratobójstwa, ponieważ wszyscy jego bracia nie żyli. Selim zamiast zajmować się sprawami państwowymi czas spędzał w haremie pijąc wino i zabawiając się z kobietami. Przez swoje czyny otrzymał przydomek Mest, czyli pijak. Sprawami państwowymi zajmował się Sokollu Mehmed pasza. Bardzo mocną pozycje w państwie miała oficjalna żona Selima, sułtanka Nurbanu, kiedy Selim został sułtanem poślubił Nurbanu. Za jego czasów imperium aż tak bardzo nie upadło, dzięki zdolnościom i wpływom politycznym Sokollu Mehmeda, ale był jednym z gorszych władców Imperium Osmańskiego.Teoria na temat jego śmierci mówi, że goniąc po pijanemu nałożnicę przewrócił się w hamanie i uderzył głową o podłogę. Nurbanu udało się na kilka dni zataić jego śmierć chowając jego ciało w chłodni. Obawiała się, że podczas nie obecności następcy tronu w państwie dojdzie do poważnych zamieszek. Dopiero gdy Murad dojechał do stolicy Nurbanu ujawniła śmierć męża.   

Dzieci

Z Nurbanu miał czworo dzieci: Esmahan (historycznie nazywała się Ismihan), Gevherhan, Sah i Murada. Historycznie mieli jeszcze jedną córkę, Fatmę.

W histroii miał jeszcze drugą żonę, Selimye. Ona urodziła my samych synów: Abdullaha, Osmana, Mustafę, Mehmeda, Cihangira i Mahmuda.                                                        

Şehzade Selim i Nurbanu Sultan

Ciekawostki

  • Jego jedną z faworyt była Dilşah Hatun
  • miał więcej dzieci w historii (tak samo faworyt)
  • miał córkę Sułtankę Fatme (jest ona przypisywana Sułtance Nurbanu)
  • istnieje teoria o tym że umarł potykając się w Haremie, goniąc nałożnicę
  • jego ukochaną faworytą (później żoną) była Sułtanka Nurbanu
  • na końcu serialu ,,Wspaniałe Stulecie" zostaje Sułtanem
  • prawdopodobnie pomiędzy serialem ,,Wspaniałe Stulecie a Wspaniałym Stuleciem Sułtanka Kosem" miał więcej dzieci jak i faworyt
  • jedną z jego historycznych konkubin była Sułtanka Selimiye
  • Zasiadł na tronie w tym samym wieku, co jego dziadek, Selim I. Także zmarł w tym samym wieku co on.
Advertisement