Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement
Sułtanka Ayse Humasah
Aysehumasahsultan.jpg
Przynależność Dynastia Osmanów
Data urodzenia 1541
Data śmierci 1594
Ojciec Rustem Pasza
Matka Sułtanka Mihrimah
Aktor Kayra Zabçi

Ayse Humasah — (urodziła się w 1541 w Stambule, zmarła w 1594 w wieku 53 lat). Córka sułtanki Mihrimah i Rustema Paszy. Postać historyczna.

W serialu

Jest pierwszym dzieckiem Mihrimah i Rustema, urodziła się w 1541 roku w Stambule. Pojawiała się raczej rzadko. Jako małe dziecko(jeszcze niemowlę) została porwana przez Nigar Kalfę, która wzięła Ayse Humasah za swoją córkę, Esmanur. Ayse Humasah została uratowana przez swojego ojca i oddana w ręce matki. Kochałą swoją matkę, ojca, jak i dziadka Sulejmana. Mieszkała wraz z rodzicami w pałacu. Była niespokojna, gdy nie widziała ojca. Po śmierci Rustema Paszy zamieszkała w pałacu Topkapi. Ayse Humasah miała jednego brata, Osmana. Historycznie miała dwóch braci, pierwszy nazywał się Murad, a drugi Mehmed. W serialu nigdy nie została wydana za mąż. 

W historii

Ayse Humasah pod koniec serialu

Ayse urodziła się w 1541 roku w Stambule, jako córka świeżo upieczonego małżeństwa politycznego – Mihrimah i Rustema. Kilka lat później urodzili się jej bracia: Murad oraz Mehmed. Niektóre źródła podają, iż sułtanka przez pierwsze 2 lata lub jeden rok swojego życia, wychowywana była przez matkę i jej dworki, później zaś więcej czasu spędzała z ojcem, dla którego była oczkiem w głowie.

Historycznie Humasah wyszła za mąż za Semiza Alego Paszę, lub za Semsi Ahmeda Paszę, w tej sprawie opinie są sprzeczne. Z jednej strony, jako bardzo młoda dziewczyna, mogła wyjść za Semiza, który prawdopodobnie miał być jednym z nielicznych zwolenników księcia Bajazyda. Z drugiej strony, możliwe jest by wyszła za Semsi Ahmeda Paszę, wielkiego wezyra, w czasach panowania Murada III. Jedno jest pewne, małżeństwo to było skutkiem działań politycznych jej matki – Mihrimah. Jej drugim mężem był Feridun Bej, a trzecim – Mahmud Hudayi (nie mylić z właścicielem zakonu, w którym w serialu Wspaniałe stulecie:Kosem schroniła się sułtanka Fahriye). Ze swoim pierwszym mężem miała czworo dzieci: Abdurrahamana, Mustafę, Mehmeda, Osmana. Ayse Humasah miała jeszcze córkę, ale z innym mężem. Dziewczynka miała na imię Sahiba.

Śmierć sułtanki datuje się na rok 1594, a za miejsce pochówku uważany jest meczet jej matki. 

Ciekawostki

- historycznie wyszła za wielkiego wezyra i miała z nim czwórkę dzieci.

- Miała spory wpływ na politykę i wybór Wezyrów.

- Podobnie jak matka nienawidziła Nurbanu, niektórzy uważają, że to ona, nie Mihrimah, podarowała Muradowi Safiye.

- Według pewnej mało prawdopodobnej teorii raz chciała zarazić swojego ojca dżumą. Ayse udało się wyleczyć, ale Rustema nie. Najprawdopodobniej mąż Mihrimah zmarł na wodogłowie.

Ayse humasah.gif

Advertisement