Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement
Sułtanka Mahidevran
Mahidevran.jpg
Mahidevran Sultan
Tytuły Hatun (przed narodzinami i po śmierci Księcia Mustafy)
Sułtanka (gdy żył Książę Mustafa)
Baş Haseki Sultan (przed przyjazdem Sułtanki Hurrem)
Pochodzenie Kałkaz (serialowo Albania)
Data urodzenia 1500
Data śmierci 1580
Przynależność Harem Sulejmana Wspaniałego (jako żona)
Dzieci Książę Mustafa

Sułtanka Raziye (historycznie)

Religia Islam
Aktor Nur Fettahoğlu

Sułtanka Mahidevran Gülbahar - (ur. 21 lutego 1500, zm. 3 lutego 1580 w Bursie w wieku 80 lat) pierwsza żona sułtana Sulejmana Wspaniałego. Matka księcia Mustafy i jedna z głównych bohaterek serialu. Postać historyczna.

Wygląd

Mahidevran przedstawia się jako kobietę z niespotykaną urodą. Skąd jej imię nadane przez Sulejmana, Mahidevran, co oznacza "ta która jest zawsze piękna". Sulejman historycznie nazywał ją pieszczotliwie Gulbahar, co oznaczało „wiosenna róża”.

Przeszłość

Bardzo mało wiadomo na temat przeszłości Mahidevran. Prawdopodobnie pochodziła z Albanii,lub z Kałkazu a jej prawdziwe imię to Malhurub Baharay lub Rosne Pravane. Jej ojcem najpewniej był czerkieski książę, Idar, a matką siostra Ayse Hafsy, Nazan. W wieku 12 lat została żoną sułtana Sulejmana.

Według historii urodziła sułtanowi jeszcze dwoje dzieci po Mustafie- Księcia Ahmeda (zmarłego w dzieciństwie) i sułtankę Raziye, ale zostało to pominięte w serialu (Raziye urodziła Nazenin).

Historia

Mahidevran z małym Mustafą

Pochodzenie

Niewiele wiadomo o pochodzeniu serialowym Mahidevran. Wiadomo jedynie, że była Albanką.

Faworyta księcia Sulejmana

W czasach, kiedy książę Sulejman sprawował władzę w Manisie Mahidevran była jego ukochaną faworytą. Po pewnym czasie urodziła Sulejmanowi jego najstarszego syna - księcia Mustafę. Niebawem Sulejman zrobił dla Mahidevran piękny pierścień ze szmaragdem, który jednak ostatecznie podarował swojej późniejszej ukochanej - Aleksandrze/Hurrem.

Utrata miłości

Mahidevran-0.jpg

Po pewnym czasie Sulejman zasiadł na tronie osmańskim. Wtedy Mahidevran wraz z synem, Mustafą przeniosła się do pałacu Topkapi. Tam początkowo była jeszcze zapraszana do alkowy, jednak traciła swoją miłość na rzecz ruskiej niewolnicy, Aleksandry, którą Sulejman nazwał Hurrem. Mahidevran zaszła jeszcze w drugą ciążę, szybko jednak straciła to dziecko. O wszystko obwiniła Hurrem i ją brutalnie pobiła, za co sułtan omal jej nie wygnał. Po pewnym czasie Mahidevran spróbowała jeszcze raz pozbyć się Hurrem. W tym celu zatruła słodycze, które zaraz potem zjadła ciężarna Hurrem. Hurrem jednak przeżyła i nawet nie straciła dziecka. Wówczas Sulejman całkowicie się od niej odwrócił. Po pewnym czasie jednak zaprosił ją do alkowy pod przymusem matki, do żadnego stosunku seksualnego jednak nie doszło. Mahidevran tylko całe noce płakała w łożu Sulejmana. Przez większość czasu bardzo lubiła się z Ayse Hafsą - matką Sulejmana.

Dalsze życie

Mahidevran Kadin.jpg

Po pewnym czasie Mahidevran polubiła Izabelę Fortunę - fawotytę Sulejmana. Liczyła, że ona przyniesie koniec Hurrem, co jednak ostatecznie się nie stało.

Wyjazd do Edirne

Po pewnym czasie na prośbę Mustafy Sulejman zgodził się, by jego syn wyjechał wraz z matką do Edirne. Mahidevran wyjechała wówczas. Tam obserwowała, jak jej jedyny syn, Mustafa dorasta. Po paru latach wróciła z już dorosłym Mustafą do pałacu. 

Zarządzanie haremem

Niebawem umarła matka Sulejmana - sułtanka Ayse Hafsa. Wówczas Mahidevran jako matka najstarszego księcia zarządzała haremem Sulejmana.Nie wyjechała nawet do prowincji, gdy jej syn, Mustafa stał się gubernatorem Manisy(mimo iż tak mówiła tradycja) Po pewnym czasie miała problemy pieniężne, popadła więc w długi zapożyczając się u lichwiarzy. Tę okazję wykorzystała sułtanka Hurrem. Gulfem wielokrotnie upominała Mahidevran, jeśli chodzi o sprawę pieniędzy, ale ta jej nie słuchała. Hurrem opłaciła służącą, która zaatakowała Gulfem i powiedziała do niej „jak śmiesz grozić sułtance Mahidevran?”. Potem pojawił się Sumbul, na jego widok służka uciekła (Sumbul pojawił się tam specjalnie, wszystko było zaplanowane). Gdy Sulejman dowiedział się o tym, co się stało odebrał Mahidevran funkcje zarządzania haremem i przekazał ją Hurrem. 

Firuze i wyjazd do Manisy

Filing images 6805ba98ac86.jpg

Po utracie funkcji zarządcy haremu Sulejmana Mahidevran jeszcze chwilę została w haremie, albowiem do Stambułu musiał wrócić jej syn, by pełnić funkcję namiestnika sułtana w Konstantynopolu, gdy Sulejman wyjedzie na wojnę. Uczestniczyła w podesłaniu Sulejmanowi Firuze - nałożnicy, która miałą sprowadzić koniec na Hurrem, co jednak się nie udało ostatecznie. Później Mahidevran wyjechała wraz z synem do Manisy - prowincji, którą odtąd miał zarządzać książę Mustafa. Tam Mahidevran zarządzała haremem syna i poznała Dianę - służącą, która uratowała Mustafie życie. Hatice zleciła Dianie, która później została w Konstantynopolu zabójstwo Hurrem, Diana jednak przeszła na stronę Hurrem. Mahidevran miała sytuację, w której musiała gościć Hurrem w Manisie, przyjechała też na zaślubiny sułtanki Mihrimah z Rustemem Paszą. Wcześniej ukrywała w tajemnicy związek Taslicali Yahyi Beya(sługi Mustafy) z sułtanką Mihrimah, z czasem jednak kazała Yahyi go zakończyć.

Przeprowadzka

Z czasem, na wskutek intryg sułtanki Hurrem, Mustafa stracił zwierzchnictwo w Manisie i z rozkazu sułtana Sulejmana przeniósł się do Amasyi. Mahidevran musiała wyjechać wraz z nim. Nowym gubernatorem Manisy został syn Hurrem, Mehmed.

W Amasyi

Images-0.jpg

Przez kolejny okres czasu Mahidevran wraz z synem siedziała w Amasyi. Na początku swojego pobytu wykonała intrygę. Podesłała człowieka księciu Mehmedowi, któremu książę zaufał, a potem na rozkaz Mahidevran zaraził go ospą, w wyniku czego książę Mehmed umarł. Zdarzały się chwile, kiedy odwiedzałała Konstantynopol. Uratowała raz syna przed śmiercią, gdy sułtan wysłał mu kaftan, który zatruła Hurrem wraz z Rustemem Paszą. Cieszyła się, gdy Sulejman chorował na podagrę.

Utrata Mustafy

Sułtanka w żałobie.jpg

Na niedługo później sułtanka Hurrem uknuła intrygę. Sfałszowała list do szaha Tahmaspa, jakoby pochodził on od księcia Mustafy. Odpowiedź od znienawidzonego przez Sulejmana szacha trafiła do władcy. Wówczas sułtan zdecydował się zabić księcia Mustafę. Kiedy Mahidevran się o tym dowiedziała popadła w rozpacz. Straciła jedynego syna, a w chwilę później straciła także Mehmeda - syna Mustafy i Mihrunnisy. Przeniosła się do Bursy.

Uboga sułtanka

W Bursie Mahidevran stała się ubogą sułtanką. Dostała pieniądze od księcia Bayezida(myślała, że od mieszkańców Amasyi) na budowę grobowca dla Mustafy. Udało jej się to zrobić. Po śmierci Mustafy Mahidevran całkowicie znienawidziła sułtana Sulejmana. Tuż przed śmiercią Hurrem Mahidevran wybaczyła jej śmierć Mustafy, ponieważ sama zabiła jej syna - księcia Mehmeda. Resztę życia spędziła w Bursie.

Historia w skrócie

Mahidevran przez długi czas była jedyną kobietą Sulejmana. Była jego faworytą, gdy ten był jeszcze księciem i rządził w Manisie. W 1515 roku urodziła mu jedyne dziecko, Mustafę (historycznie urodziła trójkę dzieci). Zaraz po przeprowadzeniu do pałacu głównego w Konstantynopolu utraciła miłość Sulejmana na rzecz niewolnicy Hurrem. Ta najpierw urodziła mu syna, Mehmeda, czym pozbawiła jej tytułu matki jedynego następcy tronu. Hurrem następnie urodziła dziewczynkę, Mihrimah, a potem jeszcze trzech książąt. Najstarszy syn niewolnicy okazał się być utalentowanym księciem i szybko stał się konkurencją dla Mustafy, a gdy przejął władzę w najważniejszej prowincji miała dość. Przyczyniła się do jego śmierci przez zarażenie go czarną ospą. Szczęście jednak minęło, przez intrygę Hurrem, Sułtan skazał Mustafę na śmierć. W dodatku władca miał do niego zarzutu o wpływy wśród janczarów. Mahidevran musiała opuścić stolicę i żyć na wygnaniu aż do śmierci. W czasie mieszkania w Konstantynopolu miała po swojej stronie matkę władcy i jego rodzeństwo. Nie umiała tego wykorzystać.

Śmierć

Sułtanka Mahidevran umarła samotnie na wygnaniu, przeżywszy osiemdziesiąt lat.

Mahidevran.jpg

Ciekawostki

  • W Wspaniałym Stuleciu, trudno określić czy jest postacią pozytywną, czy czarnym charakterem. Można jednak domyślić się że większość dobrych uczynków zrobiła po to, by być uważaną za dobrą.
  • w historii była matką 5 dzieci: Księcia Mustafy, Księcia Ahmeda i Sułtanki Raziye jak i nieznanego księcia i nieznanej sułtanki (wedle jednej z teorii tą córką była Sułtanka Fatma Nur a tym synem był książe Orhan)
  • po śmierci Sułtana Sulejmana i Sułtanki Hurrem, Sułtan Selim II nadał jej pensje Sułtanki, którą ona przeznaczała na budowę Grobowca Mustafy w Bursie
    Gulbahar mahidevran.jpg
  • w serialu jej charakter bardzo różni się od historycznego
  • w historii była najpiękniejszą żoną Sułtana Sulejmana I jak i bardzo kochała swoje dzieci
  • miała dwa imiona: Sułtanka Mahidevran Gülbahar, z czego Gülbahar zostało nadane przez Księcia Sulejmana (ówczesnego)
  • historycznie miała mieć bardzo dobre relacje z dziećmi jak i w serialu (został pokazany tylko Książę Mustafa)
  • historycznie nie miała dobrych kontaktów z nałożnicami Księcia Mustafy, ale lubiła Sułtankę Nurbegum
  • jej imię z osmańskotureckiego znaczy „ta, która jest zawsze piękna", „ta, której uroda nigdy nie przemija” lub „piękno wszech czasów” jak i ,,Księżyc Fortuny".
  • jest jedyną faworytą (żoną) Sułtana Sulejmana, której wiadoma jest data urodzenia
    Sułtanka-0.jpg
  • to ona została tytułowana Kadin (przez Sułtana Sulejmana)
  • przed pisaniem listów do Sułtanki Hurrem to Sułtanka Mahidevran była ich adresatką, ale większość została spalona przez ukochaną Sułtana Sulejmana
  • w historii miała tytuł Kadin
  • Historycznie, gdy Mahidevran biła Hurrem wyklinała ją. Nazwała ją między innymi „sprzedajnym mięsem”.  
  • Mahidevran w historii jest uznawana za trzecią żonę Sulejmana. Tak naprawdę trzecia w kolejności jest Gulfem, ponieważ jej syn Murad urodził się po księciu Mustafie, synu Mahidevran.
  • Akorka, która gra Mahidevran jest młodsza od aktora, który w serialu gra jej syna.

Dodatkowe

https://www.youtube.com/watch?v=vICiN3uO0X4

Advertisement