Wspaniałe Stulecie - Muhtesem Yüzyıl Wiki
Advertisement

Sułtanka Raziye ( ur. 1525 w Stambule, zm. 1570 w Stambule w wieku 45 lat). — córka sułtana Sulejmana oraz jego nałożnicy, Nazenin Hatun.

Sułtanka Raziye
Przynależność Dynastia Osmanów
Data urodzenia ok. 1550
Data śmierci ok. 1551
Ojciec Sułtan Sulejman
Matka Nazenin Hatun
Religia Islam

Biografia serialowa

Raziye przyszła na świat w pałacu Topkapi jako jedyne dziecko Sułtana Sulejmana i jego nałożnicy Nazenin Hatun. Jej narodziny były ogromnym rozczarowaniem dla jej ciotki, Fatmy, która oczekiwała kolejnego księcia. Szybko straciła matkę. Zmarła we wczesnym dzieciństwie, najprawdopodobniej przez gruźlicę.

Biografia historyczna

Urodziła się w 1525 roku jako trzecie dziecko Sulejmana i Mahidevran. Całe życie żyła w cieniu Mihrimah, ulubionej córki Sulejmana. Jeśli chciała pobyć z ojcem raczej zdana była na obecność Hurrem i jej córki. Sułtan bardzo mało spędzał czasu z Mahidevran i siłą rzeczy z Raziye. Natomiast Ayse Hafsa bardzo kochała Raziye i było jej przykro, że wnuczka została zepchnięta na boczny tor.

Raziye była bardzo piękna, Mihrimah była bardzo o to zazdrosna i ponoć zawistna. Sama była historycznie bardzo brzydka. Między dziećmi nie było dobrej więzi. Po śmierci sułtanki matki, Mahidevran z córką i Mustafą wyjechała do prowincji Manisa. Od tego czasu nie miała kontaktu z Sulejmanem. Raziye szybko została wydana za mąż, w czym palce maczała Hurrem, zależało jej na tym by rozdzielić Mahidevran z córką, po za tym chciała nawiązać współpracę z mężem Raziye, Taslicali Yahyą Bejem. On jednak odmówił i był wierny swojemu panu i przyjacielowi, księciu Mustafie oraz żonie. Yahya i Raziye mieli dwie córki, Elif  i Safiye. Yahya postrzegany jest jako dobry człowiek, poeta i zaufany doradca Mustafy. To właśnie on napisał elegię dla zmarłego Mustafy wyśpiewaną przez janczarów podczas pogrzebu księcia w 1553 roku. Po śmieci Mustafy Mahidevran nie mogła widywać się z córką, a nawet z przyjaciółmi. Mahidevran zamieszkiwała mały pałacyk w Bursie, mieszkała tam razem ze służbą, wśród nich była jej wierna służąca, Fidan Hatun (pokazana w serialu). Dopiero Selim II anulował wygnanie Mahidevran, przywrócił jej tytuł sułtanki i pensję. Po 1566 roku córka odzyskała kontakt z matką. Po czterech latach jednak zmarła.

Etymologia imienia

Raziye oznacza Beztroska.

Ciekawostki

  • Raziye jest postacią historyczną, jednak jej historia została całkowicie zmieniona.
  • Historycznie jej matką była sułtanka Mahidevran.
  • Mogła być wzorowana na Nuriye Gul, innej córce Sulejmana, która zmarła w dzieciństwie.
  • Historycznie zmarła najprawdopodobniej na gruźlicę w 1570, mając lat 45.
  • Sułtanka Mihrimah miała być zazdrosna o jej urodę.
  • W historii miała dwie córki – Safiye i Elif.
  • Historycznie miała być żoną Yahyi.
Advertisement